21. századi múzeumpedagógia az egyetemisták szemével
Hegedűs Anita
Absztrakt
A magyarországi múzeumpedagógiai tevékenység több évtizedes lemaradásban volt a 2000-es
évek elejéig a nyugat-európai és az Amerikai Egyesült Államokbeli múzeumpedagógiai
gyakorlathoz, rendszerekhez képest. A 21. század elején indult meg hazánkban egy olyan
aktív, rendszerszintű múzeumpedagógiai átalakulás, mely a különböző Európai Uniós
pályázatok segítségével új szintre emelhette a múzeumok tanuló-ház szerepét, s magát a
múzeumpedagógiai folyamatokat is. Együttműködések születtek múzeumok és közoktatási
intézmények között, s gyermekek tömegei vehettek részt ingyenes múzeumpedagógiai
foglalkozásokon. Az első pályázatok 2007-től kezdve indultak el, s mind a mai napig tartanak:
a kezdeti pályázatok segítségével múzeumpedagógiai tevékenységben részesült gyermekek
mára felnőttek, fiatal dolgozók és egyetemisták.
Jelen tanulmányunkban fókuszcsoportos kutatás segítségével keressük a választ arra, hogy
milyen hatással bírt az egyetemistákra a múzeumpedagógiai újhullám. A Szegedi
Tudományegyetem nappali tagozatos hallgatói között készítettünk fókuszcsoportos kutatást,
mely során a múzeumpedagógiával kapcsolatos attitűdjüket, a múzeumpedagógiáról bennük
élő képet, valamint a gyermekkori múzeumpedagógiai foglalkozások jelenlegi múzeumba
járási szokásaikra gyakorolt hatását kutattuk. A kvalitatív kutatás eredményei azt mutatták,
hogy a megkérdezett hallgatóknál nem fedezhető direkt összefüggés a múzeumba járás
gyakorisága és a gyermekkori múzeumpedagógiai tapasztalatok között. A múltból negatív, a
jelenkorból pozitív tapasztalatokkal rendelkeznek, ugyanakkor komoly elvárásokkal bírnak
általában a múzeumpedagógia, de még inkább a múzeumpedagógusok tekintetében, s
alapvetően fontosnak tartják a múzeumpedagógia interaktív, bevonó, tanító jellegét.
Kulcsszavak
múzeumpedagógia, felsőoktatás, egyetemisták, egyetem, museum education, museum learning, higher education, university students, university