Egy elfeledett magyar „kubista”. Bánszky Sándor (1888-1918) szegedi szobrász
Nátyi Róbert
Absztrakt
A tanulmány a pályáján ígéretesen induló Bánszky Sándor (1888-1918) szegedi
szobrászművész tragikusan korai halálával megszakadó művészi fejlődéséről, plasztikai
munkásságáról értekezik. A világhírű kubista szobrásszal, Csáky Józseffel barátságot ápoló
Bánszky 1913-ban érkezett Párizsba, hogy bekapcsolódjon a modern művészet fővárosának
pezsgő szellemiségű, munkára serkentő vérkeringésébe. Az alkotó halála után, az első
világháborút követő időszak viszontagságainak következtében életműve szinte teljesen
szétszóródott. Több mint negyven szerencsésen megmenekült kisplasztikája, plakettje és
gipszvázlata a Móra Ferenc Múzeum gyűjteményébe került, így jelenlegi ismereteink szerint a
szegedi múzeum a legnagyobb műtárgy együttessel rendelkezik a szobrásztól. A XX. század
elején Párizsban élő és alkotó magyar művész kolónia modernista, kubista törekvéseket
követő tagjainak munkásságára fokozódó szakmai figyelem irányul. Bánszky torzóban maradt
életműve fontos tanulságokkal szolgálhat a XX. század eleji modern hazai törekvések
megértésében, illetve ismereteink árnyaltabbá tételében.
Kulcsszavak
Bánszky Sándor, Párizs, Szeged, Csáky József, kubizmus, Sándor Bánszky, Paris, Szeged, József Csáky, Cubism